Magazine

 

OPGELEVERD

Sinds1363.nl

Als het straks weer mag, spring dan op de fiets of trek je wandelschoenen aan voor een historisch rondje Kampereiland! Secondant Communicatie maakte samen met grafisch ontwerper Nico van Maastricht deze online versie van de (ouderwets offline) cultuurhistorische tentoonstelling.

epub online tentoonstelling Kampereiland 1363

Sinds1363 is een gift van de Stadserven aan het Kampereiland. Wil je nu alvast gaan kijken? Download de rondleiding dan als ebook!

Sinds 1363… werd in 2013 door de Vereniging Streekbelangen Kampereiland gepresenteerd als cultuurhistorische tentoonstelling. Na diverse presentaties wacht deze nu op een boerenzolder op een volgend expositiemoment.

Nu is Sinds1363 er dus ook als epub (e-publicatie). Deze koppelt locatie gebonden informatie uit de cultuurhistorische  tentoonstelling Kampereiland digitaal aan een kaart van het gebied. Tijdens de transformatie van offline naar online is de tentoonstelling inhoudelijk gelijk geactualiseerd, want net als elders staat ook de historie in de parel van de IJsseldelta niet stil.


TUSSEN DE REGELS….

SECONDANTBLOG

 

Lang leve de longviewer!

Gezellig zo’n avondje samen met de familie op de bank. Telefoon in de hand, oogkleppen op en swipen maar met z’n allen! Achteloos worden berichten met hoge snelheid geliked. Soms klinkt er een ‘oeh’ of ‘aah’ of ‘Oh, my god’, waarna alweer het volgende filmpje wordt afgespeeld. Veel langer dan dertig seconden lijkt zo’n filmpje niet te mogen niet duren. Het is hoog tijd voor online onthaasting.

Onderzoek uit 2017 liet zien dat de gemiddelde video maar 37% van zijn kijkers helemaal tot het einde wist te behouden. Bij video’s onder de 90 seconden was dit 53%. Het lijkt er dus op dat een korte video in veel gevallen een betere optie is dan een lange. Toch wordt online steeds meer ruimte gecreëerd voor wat meer rust en diepgang. Lange video’s doen het bij YouTube qua zoekresultaten bijvoorbeeld beter dan korte. Ook platforms als Snapchat, Facebook en Instagram hebben meer ruimte gemaakt voor langere video’s.

Dat is goed om te weten, want in bepaalde gevallen is het vanuit communicatief oogpunt juist heel wenselijk om met aandacht en diepgang je boodschap over te brengen. Denk aan consumenten die na de nodige lollige tien-seconden teasers geïnteresseerd zijn geraakt in je bedrijf, merk of je product en die nu wat meer willen weten om straks te beslissen over een definitieve aankoop. Mensen dus die al wat verder op pad zijn in de customer journey van een product of dienst.

Vergeet ook niet de kracht van het aspect betrokkenheid. Maak je deel uit van een vaste groep fans, clubleden, collega’s of anderszins betrokken? Dan wil je natuurlijk geen seconde missen als één van je collega’s uitgebreid in beeld komt. Op het YouTube kanaal van de Stadserven kun je bijvoorbeeld zien dat de pachtende boeren en bewoners van het Kampereiland graag een kijkje bij de buren nemen. Dat lees je niet alleen af uit het aantal weergaven, maar ook uit het gegeven dat vele Kampereilanders de rit tot het eind hebben uitgezeten. Kortom, naarmate je doelgroep een sterkere betrokkenheid heeft met het onderwerp krijgen ook films van enkele minuten goede kijkcijfers. Dat is een geruststellende gedachte. Lang leve de longviewer!

Uw secondant,

Pascal Jacobs 

    

 

OPGELEVERD

Rebranding GTV

Een frisse wind in het management, nieuwe markten, een ander bedrijfskundig DNA: soms matched de uitstraling van je merk gewoon niet meer met het karakter van je organisatie. Ook bij GTV in Den Bosch was het hoog tijd voor een rebranding. Samen met grafisch ontwerper Nico van Maastricht werkte Secondant Communicatie aan een nieuwe positionering en merkidentiteit. 

GTV, opgericht in 1990, is van oudsher sterk op het gebied van kabelconfectie, assemblage en panelenbouw. Door de jaren heen veranderde de aard van de geleverde diensten drastisch: meer maatwerk, meer techniek. “GTV groeide uit tot een innovatief, technisch bedrijf dat een krachtig partnerschap onderhoudt met zijn klanten,” vertelt commercieel directeur Roger Hendrix. “Die identiteit wilden we terugzien in een nieuwe huisstijl. Onze boodschap willen we daarmee kunnen onderstrepen in bijvoorbeeld de hightech, de luchtvaartindustrie en de energiemarkt. Dat zijn sectoren waar we langzamerhand steeds meer voet aan de grond krijgen.”

Verwachtingen

Bestaande en nieuwe klantgroepen, medewerkers en stakeholders moeten je merk kunnen voelen, beleven en begrijpen. Daarom is het zo belangrijk dat er eenduidigheid is. Eenduidigheid in wie je bent en wat je uitstraalt. Dat beeld en boodschap overeenkomen met de verwachtingen die je bij klanten en relaties hebt gewekt. Elke mismatch zal zich vertalen in een teleurstelling en daarmee mogelijk in onnodig gemiste omzet of markten die ondanks verwoede pogingen toch gesloten voor je blijven.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
Merkidentiteit

GTV is blij met de nieuwe merkidentiteit. “Je ziet het trotse resultaat op onze website. Met GTV Elektro, ons nieuwe beeldmerk en de pay off ‘Power to connect’ beschikken we over het juiste verhaal en een perfect zittende jas om GTV een stap dichter richting Brainport Eindhoven te brengen”, aldus Hendrix.

 

 

Michael Smis, MUS Juridisch Advies

GASTBLOG

Privacyregels anno 2020

Sinds de komst van de AVG lijkt het vrijwel onmogelijk foto´s van personen in het zakelijke verkeer te openbaren. Alle gegevens die te herleiden zijn tot een persoon, vallen volgens de AVG onder de definitie van persoonsgegevens. Dat geldt dus ook voor een foto. En dan gaat het niet alleen om gezichten. Ook de houding, speciale kledingdracht of bijzondere persoonlijke kenmerken, kunnen herleidbaar zijn tot een persoon. Gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Laat ik kort een tweetal voorbeelden noemen die niet onder de AVG vallen.

1. Uitsluitend persoonlijke en huishoudelijke verwerkingen van persoonsgegevens
Er is sprake van zuiver persoonlijke of huishoudelijke activiteiten wanneer je persoonsgegevens alleen voor privédoeleinden gebruikt en dit gebruik niet samenhangt met zakelijke activiteiten. Maar let op, het openbaar maken van deze gegevens, bijvoorbeeld via internet of door het plaatsen van je adresboek op sociale media, vallen niet onder deze uitzondering. Een groepsfoto maken van het hele team van je bedrijf, is geen probleem zolang de collega’s dat privé houden. Maar diezelfde foto plaatsen op de website van je onderneming? Dat gaat niet zomaar. Dan is het noodzakelijk dat je eerst aantoonbaar toestemming hebt van eenieder die op de foto staat (eenmaal gegeven toestemming kan niet meer worden ingetrokken).

2. Journalistieke, academische, artistieke en literaire verwerkingen van persoonsgegevens
– Betrokkenen kunnen in deze gevallen geen beroep op hun rechten doen. Ze hebben zelfs niet het recht heeft om een eventueel eerder gegeven toestemming in te trekken. Zo worden in het boek ‘De gekooide recherche’, dat handelt over het onderzoek naar de moord op Willem Endstra, allerlei persoonsgegevens (namen en foto´s) gepubliceerd. De rechter bepaalde dat dit soort verwerkingen onder de journalistieke en literaire werken vallen.

Resumerend. Wil je overgaan tot publicatie van een foto waar bijvoorbeeld meerdere personen op afgebeeld staan? Maak dan steeds een afgewogen beslissing. En zorg er als organisatie voor dat je altijd over een toestemmingsformulier beschikt. Ter ondertekening door je fotomodellen. Als je dit ‘licht vergeet’, kan je dat duur komen te staan.

 

Comments are closed.